Rozhovor s Ondřejom Procházkom

03.12.2012 23:17

 

Prinášam vám rozhovor s najmladším moravským bádateľom, Ondrom Procházkom…

 

 

Ahoj Ondro! Na úvod nášho rozhovoru ťa poprosím, aby si sa našim čítateľom predstavil.

Ahoj Milane a všichni čitatelé
Co o sobě říci :) no, jsem začínající badatel soustřeďující se především na tzv. teorii starověkých astronautů, ale jsem také nadšen do bádání spojených s UFO (v tom pravém slova smyslu) a kruhy v obilí. Netroufnu si tvrdit, že jsem se dostal na českou ufologickou scénu, zatím maximálně do zákulisí, ale tato problematika mě provází již delší část mého krátkého života.

Čo teba priviedlo k Ufológii a záhadológii všeobecne?
Jako asi u každého to byli knihy Ericha von Dänikena, avšak v mém raném dětském věku jsem celé toto téma po přečtení Vzpomínek na budoucnost odsunul z hlavy. Vše se změnilo a utužilo pozorováním UFO asi před čtyřmi roky, ze kterého se nakonec stejně nevyklubalo nic jiného než lampion štěstí. Jelikož mi už v té době bylo jasné, že se tomto budu věnovat, začal jsem shánět kontakty s českými i světovými odborníky a rozlomil tak mou komunikační bariéru.

Ktorá oblasť záhadológie je teda u teba prioritnou, ktorú pokladáš za skutočne najviac príťažlivú a nevysvetliteľnú?

Jak jsem již vzpomenul, je to především archeoastronautická teorie. Podle mě existuje mnoho důvěryhodných důkazů k tomu, že je naše historie zcela jiná něž jak mi je podávána v hodinách dějepisu. Kdybych měl uvést pro mě asi nejvíce nevysvětlitelnou oblast záhadologie, trochu bych se přesunul do duchovna, tam se totiž jen velice pomalu dostávám a většinu duchovních záležitostí prostě nedokážu pochopit, asi pracuji na nějakých robotických principech :).

Väčšina ľudí si ani poriadne nevie predstaviť, ako vlastne prebieha “práca” bádateľa v oblasti záhad. Ako teda vyzerá tvoja prax?

Snažím se vyhledávat svědky různých „záhadných událostí“, zpracovávat a nějakým způsobem vyhodnocovat jejich zážitky, jelikož jsou mnohdy velice zajímavé, tak je pochopitelně po souhlasu uveřejňuji na internetu. Samozřejmě také tyto lidi často nasměruji na jiné badatele, kteří mají více zkušeností a o výsledcích se vzájemně informujeme. Dále se co nejvíce snažím jezdit po lokalitách výskytu různých anomálních jevů, nejčastěji agrosymbolů. Třeba minulé prázdniny jsem navštívil Mekku polských agrosymbolů Wylatowo, pro které se kruhy v obilí a časté pozorování UFO stala velice výhodným businessem. Léta se tam nic zajímavého neděje, ale dostal jsem se do styku s lidmi, kteří tam zažívali fantastické věci.

Hoci je to smutné, ale v poslednej dobe vyšlo na javo, že situácia v Slovenskej a Českej záhadológii sa vôbec nedá nazvať ideálnou. V čom vidíš tento problém? Aký je tvoj názor na nedávno zverejnený článok od Simony Šmídovej?

Největší bod úrazu vidím v nedostatečné komunikaci mezi jednotlivými kluby a spolky. Naprosto tu chybí vzájemná výměna informací, která je ke společné činnosti potřebná. V zahraničí jednotlivé kluby dokonce komunikují s médii a například i v tom silně katolickém Polsku se výborný projekt NPN podílí na informovanosti široké veřejnosti společně s televizními zprávami, samozřejmě tomu jistě napomohl bývalý moderátor hlavních zpráv a ufolog Robert Bernatowitz. Článek pí. Šmídové jsem pochopitelně četl. Myslím si, že velká část badatelů něco takovéhoto tušila již dávno, ale jinak do toho opravdu nevidím a nedovolím si to jakkoliv posuzovat, protože když onen projekt veřejně spolupracoval s armádou ČR, tak jsem ještě nebyl na světě. Mohu se soustředit pouze na zdroje a to co jsem přečetl, proto se více přikláním na stranu těch, kteří si to mysleli již před lety. Z výše uvedených nedostatků jsem na Facebooku založil skupinu Extraterrestrial News, kde dochází k prolnutí badatelů různých národností a následné výměně informací.

Stal si sa sám svedkom niečoho nevysvetleného? Čo bol pre teba osobne zatiaľ najväčší zážitok ohľadom tejto problematiky záhad?


Ano. Asi 7x jsem měl pozorování UFO a jelikož vím, jak vypadá lampion, tak jsem si dokázal vysvětlit jen dva případy. Nejdřive jsem samozřejmě pečlivě vyplňoval dotazník na stránkách výše zmiňovaného projektu, který mi stejně nabídl něco co jsem zcela jistě neviděl, tak jsem se na to v dalších případech hovorově řečeno vykašlal. Zkrátka VÍM CO JSEM VIDĚL. U většiny pozorování bylo více svědků, někdy mí rodiče, v jednom případě asi 7 lidí na ulici (to bylo taky mé jediné pozorování za bílého dne).
Aký je tvoj názor na nechválne populárne konšpiračné teórie?


Téma samo pro sebe. Né, že by mnohé nebyly zajímavé, ale to je asi tak vše co k tomu mohu říct. Částečně se jim věnuji na svém blogu, ale většinou to jsou naprosté šílenosti, kterými se snažím spíše uvolnit čtenáře. U některých si však myslím, že by klidně mohly být založeny na pravdě. Například tu o útoku na WTC nebo o smrti ruského tajného agenta Alexandra Litviněnka považuji za zcela reálné.

Neviem či si spomínaš na slávny Slovenský záhadologický časopis – UFO Magazín. Ten na Slovensku, ale aj v Česku a Maďarsku, vychádzal od roku 1992 do 2005. Bolo mnoho pokusov oživiť ho či sa priblížiť k tejto myšlienke aspoň v elektronickej forme, no úspech bol prakticky mizivý. Má to vôbec význam? Chýba nám vôbec podobný časopis?


Vzpomínám si na něj, ve své době byl jistě pro nejednoho čtenáře poutavý. Když skončil, snaha udělat ho v internetové podobě byla marná. V současné době a se současnými vztahy mezi UFOkluby atd. to jistě význam nemá. Mít několik internetových časopisů, prakticky se stejným zaměřením, tak jak tomu je nyní v Čechách? To je podle mě nesmysl a znovu poukazuji na nízkou komunikaci mezi spolky a kluby jak v Čechách, tak na Slovensku. Jako člen UFOklubu Zlín jsem s nadšením sledoval budování pdfkového časopisu Paragalaxikon, po pár číslech z toho začalo scházet, jelikož se vyrojil další časopis jiné skupiny badatelů. Zamlouval se mi nápad spojit Slovenské Paranormal Revue a právě PGX, ale jak to dopadlo ? V Čechách nám vychází časopis Enigma, který mám poměrně v oblibě, ikdyž některé články s oklikou přeskakuji. U vás na Slovensku je k sehnání také, takže mi záhadologický časopis nechybí.

Aký je tvoj názor na prácu EvD a archeoastronautickú teóriu ako ju nedávno pomerne úspešne prezentoval americký dokumentárny seriál Ancient Aliens?


Nedávno jsem můj názor na Dänikena psal na svůj blog, ale v krátkosti ho shrnu. EvD již pomalu, ale jistě končí a své celoživotní dílo shrnuje do pěti knih s kompletním obrazovým materiálem a se všemi jeho poznatky. Däniken zviditelnil a zpopularizoval jak ufologii, tak celkově záhadologii, za což jsem mu velice vděčný, ale je to už starý pán, takže bych jeho místo raději přenechal někomu mladšímu, skvěle by si mi na jeho post hodil kontroverzní badatel a spisovatel Giorgio Tsoukalos, který se z velké části na projektu Ancient Aliens podílel.

Čo si myslíš o kruhoch v obilí, obzvlášť o tých ktoré sa objavujú u nás a v Česku?

Když pomineme ty, u kterých je zjevné, že je vytvořili chlápci s prkny, tak jsem tomuto fenoménu nakolněn velice příznivě. Na své loňské výpravě do Polska jsem společně se svým otcem navštívil krásný agrosymbol u města Mlawa. České agrosymboly jsem zatím docela šidil, ale letos se budu soustředit jen na ně. Máme tu krásné obrazce, kterými se velice často chlubí nejedna skupinka circlemakerů, ale kde je pravda ? Podle jednich jsou pravé a podle druhých ne. To je večně nekončící spor. Jelikož vyrůstám v Šumperku, kde byl do nedávných let jejich výskyt velice hojný, nejednou jsem slyšel zprávu „Mimozemšťané kreslili v šumperských polích“ to byl zřejmě i jeden z faktorů mého pozdějšího zájmu. Za uplně největší kruhologickou senzaci považuji největší český obrazec z roku 2004 u obce Šumice, kde skupina badatelů a občanů vsi pozorovala ohromný objekt letící nad polem, jehož přítomnost vyvolávala výpadky el.proudu v obci.

 Čo je podľa teba najväčšou záhadou zo všetkých?

Lidské myšlení a dále bych to nerozváděl :)

Aký je tvoj názor na projekt SETI a nedávne objavy exoplanetárnych sústav?

Beru jako naprosto samozřejmou věc, že ve vesmíru existují planety podobné zemi a asi nemusím poukazovat na to jak malou část kosmu jsme prozkoumali. Zda má projekt SETI nějaký význam nevím. Jediné o co se lze opřit je událost, která se udála 15.8.1977, veřejně vstoupila do povědomí pod názvem Signál WOW. Tehdy astronom Jerry Ehman právě v rámci projektu SETI zachytil něco, co rozhodně nebyl vesmírný šum, nebo chyba přístrojů. Od té doby se o tom nemluví i přes to, že vysvětlení chybí.

Existuje otázka ktorú ti zatiaľ nikto nepoložil a na ktorú by si rád odpovedal čo sa týka UFO?


Je jen jedna otázka, kterou mi nikdo zatím přímo nepoložil a je to ta nejdůležitější. Zní „Co je to vlastně UFO?“ většina lidí totiž při zaslechnutí této zkratky pomyslí na Etho, nebo na jeho dopravní prostředek.

Nejaké slová záverom?


Chtěl bych poděkovat všem, že to vydrželi číst až sem a zvlášť tobě Milane, že jsi mi nabídku na rozhovor dal. Poprosil bych Vás milí čitatelé, aby jste si na vše dělali svůj názor bez předsudků a bez jakéhokoliv závanu vnější dezinformace, jelikož o těch nejdůležitějších věcech zřejmě ani netušíme. . Šiřte dál tyto informace, jelikož mohou být důležité.
Díky
Ďakujem ti veľmi krásne za rozhovor a prajem čo najviac úspechov po každej stránke :)
Autor článku: Milan Banáš

Diskusná téma: Rozhovor s Ondřejom Procházkom

Neboli nájdené žiadne príspevky.

Pridať nový príspevok