Ako vznikajú sny?

22.05.2013 00:17

 

Myslím si, že každému z nás sa už niekedy snívalo, a nemusím vysvetľovať, že čo sú to sny. A nielen to, že sa nám snívalo, ale aj to sa stáva, že sa nám často snívajú úplné blbosti, ktoré si nevieme vysvetliť. Sú ovšem tieto „blbosti“, ktoré sa nám snívajú naozaj blbosťami, alebo majú hlbší zmysel?

S výskumom snov na vedeckom základe sa zaoberal aj významný psychológ Sigmund Freud. Výsledky svojho bádania zhrnul v knihe Výklad snov, ktorá prvý krát vyšla vo Viedni v roku 1900. Že o čom všetkom píše vo svojej knihe nebudem teraz rozoberať, ale radšej si to ozrejmím na jednom konkrétnom príklade:

Večer si ľahnem spať, ale bojím sa že mi budík zlyhá a nezobudí ma. Naozaj sa aj tak stane, zaspím a vstanem poriadne neskoro. Bežím do práce, autobus už nestihnem, pritom jeden ďalší, ktorý práve odchádza ma skoro zrazí, lebo som si nedával pozor. Do práce dorazím s dvojhodinovým meškaním, šéf ma za to skoro vykopne, ale nakoniec ostanem nadčasovať a nejak to zameškané dobehnem. Je už dosť neskoro keď sa to všetko skončí a môžem ísť domov. Kým sa ovšem dostanem domov, cestou natrafím na skupinu nejakých cigáňov, ktorý nemajú čo robiť a zapárajú sa do okoloidúcich. Obkolesia ma, naženú mi poriadny strach, ale nakoniec sa mi podarí z toho vyviaznuť so zdravou kožou. Doma si unavený ľahnem, zaspím a sníva sa mi nasledovné:

Bežím k autobusovovej zastávke, ale čím som bližšie, tým ťažšie napredujem, nohy mi oťažejú, už by som práve dobehol, keď autobus odštartuje a zmeškám ho. Autobus ma pritom skoro prejde, jeho šoférom je môj šéf, cez okno ešte postrehnem, že na paneli pred sebou miesto ukazovateľa prejdených kilometrov tam má môj budík, ktorý ukazuje práve 2 hodiny pričom tá dvojka na budíku je dvakrát tak veľká ako ostatné cifry. Cestujúci autobusu sú samí cigáni, ktorými je autobus úplne naprataný, že sa tam ani pohnúť nedá.

Čo toto všetko znamená?

Počas dňa som prežil strach v nasledujúcich súvislostiach:

  1. Budík – bál som sa ho, že mi zlyhá a zradí ma.
  2. Moje nohy – nebudú dosť rýchle, aby som stihol autobus.
  3. Autobus – zmeškám („ujde“ predou mnou), skoro ma prejde.
  4. Dve hodiny času – toľko som meškal.
  5. Šéf – ledva že ma nevykopne a pritom len tie dve hodiny spomína, nič iného nevidí.
  6. Cigáni – obkolesia ma, že nemám kam ujsť a skoro ma zbijú.

Keďže strach je len jeden, len sa to akurát prejavuje vždy v súvislosti s inou vecou, preto vo sne, keď sa spracovávajú zážitky zo dňa, tak všetky „symboly“, ktoré strach reprezentovali sa zobrazia naraz – zahustené do jedného „obrazu“ – scény podľa svojskej logiky:

  1. Budík – tento ukazuje niečo, čo by bolo pre mňa dôležité, v autobuse nahradzuje ukazovateľa prejdených kilometrov, lebo tuná tento je podobne dôležitý a má podobnú úlohu.
  2. Moje nohy – zaťažejú keď som už skoro v cieli, vystihujú to, čoho som sa bál, že nebudú vládať tempo.
  3. Autobus – bojím sa, že ujde predou mnou a ešte ma aj skoro prejde.
  4. Dve hodiny času – už aj pomyslenie na dve hodiny času mi naháňa strach, lebo toľko mi chýbalo, keď som dobehol do práce, ukazuje mi to môj budík na paneli autobusu šoférovi (šéfovi), je to veľké meškanie, aj je to znázornené väčšou cifrou, ako sú ostatné na budíku.
  5. Šofér autobusu – v autobuse šofér je v podobnej úlohe, ako na pracovisku vedúci, on určuje, že ktorým smerom pôjdeme, vlastne vedie celú skupinu jemu zverených cestujúcich a cestujúci sú povinný poslúchať jeho pokyny a má právomoc aj ich z cesty vylúčiť podobne ako šéf na pracovisku dať výpoveď zamestnancom
  6. Cigáni – ak je ich veľa, naháňajú strach. Obkolesili ma a mal som pocit, že sa nemám kam uhnúť. Tiež sa bojím plného autobusu, je to podobne nepríjemné.

Chcel by som pripomenúť, že to, že strach je len jeden, treba chápať podobne, ako to, že máme len jeden druh alkoholu, ale alkoholických nápojov už nespočetné množstvo. Každý z nich je ovšem alkoholickým kvôli tomu istému alkoholu (teraz tie preslávené metylalkoholové nechajme bokom). Sen v horeuvedenom prípade zachytil hlavnú emóciu dňa (strach) a zhrnul podstatu jeho konkrétnych prejavov.

Ešte by som poznamenal, že nie v každom prípade sa sny vytvárajú podľa tohoto scenára, pretože je viac druhov snov. Uvedený príklad sa týka len jedného druhu sna a okrem toho prípadu, keď jeho „jadrom“ je strach. V bežných snoch je navyše tento scenár ešte komplikovanejší, tu som uviedol len taký jednoduchý príklad pre názornosť, aby som ozrejmil podstatu vytvárania niektorých snov.

Sigmund Freud, 1921

Súvisiace:

https://viziebosorky.wordpress.com/2010/10/19/analyza-snov-podla-sigmunda-freuda/

–––––––––––––––

Autor: Rudolf Th

Diskusia k tomuto článku o snoch:

Nike Air Max 1 https://www.chyeaa.com/

RonaldLync | 22.10.2014


Strach je negatívna emócia a treba sa jej zbaviť.

Kybernaut | 22.05.2013

To s tými blbosťami na začiatku článku sa mi páčilo, bolo to celkom vtipné. Toto dobre poznám: "bojím sa že mi budík zlyhá a nezobudí ma". Takže to si asi písal o sebe ak sa nemýlim. Už som ti Rudolf Th hovoril, že s takým ustráchaným spôsobom myslenia si to kazíš, lebo tým neustálym strachom zvyšuješ pravdepodobnosť toho, že sa naozaj stane to, čoho sa obávaš. Tým strachom na akúkoľvek udalosť dávaš do toho energiu a živíš to aby sa to skutočne stalo. Skús začať pozitívne myslieť a nebáť sa ničoho a sám na vlastnej koži uvidíš a empiricky aj pocítiš, ako sa ti potom zmení celý život. Budeš veľmi prekvapený, že do akej miery to funguje. Odporúčam ti pozrieť si dokumentárny film s názvom "Tajomstvo", v ňom sú také podobné praktické rady. Keby si nemal strach, tak by sa ti také blbosti nesnívali. Veď si všimni, že za čokoľvek zlé, čo sa v skutočnosti ale aj vo sne dialo, mohol ten strach pred asi všetkým. A tie sny aj pekne varujú a poukazujú na to, že za všetko zlé môže ten strach pred všetkým a negatívne myslenie s tým spojené. Deje sa to, na čo myslíme a preto sa oplatí pozitívne myslieť a nebáť sa ničoho, čiže nemať žiadne fóbie. Viem o čom píšem, mám s tým empirické skúsenosti, lebo ja sa ničoho nebojím, snažím sa pozitívne myslieť (nie vždy sa mi to ale darí) a vďaka tomu sa mi také blbé zlé sny nesnívajú. Keďže bol ten autobus vo sne plný rómov, tak šofér toho autobusu, čiže šéf velil akej firme ? To akože v tej firme mal plno nejakých zlých rómskych zamestnancov ?

Re:Strach je negatívna emócia a treba sa jej zbaviť.

Rudolf Th | 22.05.2013

Ten sen je len demonštračný, ktorý som uviedol kvôli článku. Nejedná sa o môj konkrétny sen. Ináč samozrejme sa mi zvyknú snívať aj také sny, ktoré sa vytvárajú podľa princípu uvedeného v článku a dajú sa podľa toho aj rozlúštiť.

Pridať nový príspevok